24 September 2010

31 Minggu sudah (^___^)


Harini JUmaat bersamaan 24 September 2010.. hmm genap 31 minggu kandungan aku..huhu keterujaannye semakin hampir dan membuak2 hehehe.. mggu depan genap 8 bulan la.. huhuhu.. macam tak peraya je rase macam baru je baik alahan awal2 mengandung.. tup tup dah nk masuk 8 bulan.. syukur alhamdulillah aku berjaya mengharunginya dengan jayanya setakat ni..



*info:

->> Di minggu ini, panjang janin dari kepala hingga jari kaki mencapai 43 cm. beratnya 2 kg. Seiring dengan perkembangan otak yang terus berproses dengan pesat, lingkar otak janin sekarang kira-kira 9,5 mm.


->>Lemak makin banyak terbentuk di bawah lapisan kulit. Alhasil, warna kulit makin memerah. Tulang masih lunak dan lembut meskipun bentuknya sudah mencapai tahap sempurna. Hal yang menarik, janin sudah bisa menyimpan zat besi, kalsium dan fosfor demi perkembangan tulang selanjutnya.


->> Paru-paru janin memang belum bisa dibilang betul-betul matang. Akan tetapi, janin sudah bisa melakukan gerakan bernapas secara teratur. Di sisi lain, mekanisme yang mengatur suhu tubuh mulai berfungsi pula. Daya pendengaran janin makin berfungsi, dia menyadari keadaan di sekelilingnya, termasuk mendengar suara-suara dari luar bahkan lingkungan di dekatnya.


->>Janin kadang tampak sedang mengisap ibu jari atau jari-jari tangan yang lain. Janin terus bertambah besar. Ruangan rahim dipenuhi tubuh sang janin. lantaran itu, bila bergerak sedikit saja, ibu akan merasakannya. Janin dalam rahim kadang mendesak ke atas hingga mencapai paru-paru atau ke bawah ke arah daerah selangkangan. Ini disebabkan rongga rahim yang tersedia untuknya makin sempit. Letak atau posisi janin di rahim juga mengakibatkan perut ibu kelihatan melebar.


->>Bila janin laki-laki, kedua testis sudah berada dalam kantung testikelnya. Adakalanya satu atau kedua testis belum sampai ke skrotum hingga dia lahir.

0 comments: